Wat is beeldentaal nou eigenlijk? Hieronder neem ik jullie mee in een kijkje van wat tekeningen zijn en hoe dit beeldentaal is.
Wat is beeldentaal nou eigenlijk? Hieronder neem ik jullie mee in een kijkje van wat tekeningen zijn en hoe dit beeldentaal is.
Wanneer kinderen een spontane tekening maken, tekenen ze wat ze op dat moment (onbewust) bezighoudt. Dat kan per uur verschillen en maakt dat je per dag totaal verschillende tekeningen van een kind kunt zien. Wanneer iets langere tijd terug komt, bijvoorbeeld een bepaalde bladvulling, kleur, symboliek of thema dan is dat een opvallend signaal, wat jouw aandacht vraagt. Wat speelt er? Is er iets nodig om de ontwikkeling weer ‘op gang te helpen’? Kinderen uiten hun gevoelens in tekeningen, geven ervaringen een plek, oefenen hun fantasie. Beeldentaal is van nature de taal van kinderen. Volwassenen praten als er iets is, kinderen tekenen en spelen liever. Vaak hebben zij nog niet de juiste woordenschat of weten niet wat ze nou precies voelen, hun hersenen zijn nog niet zodanig ontwikkeld dat ze kunnen terughalen wat er is gebeurd. Wil jouw kind niet tekenen of houdt het hier niet van? Hele grote kans dat jouw kind liever speelt. Let eens op wat voor verhaal er wordt gespeeld. Nog grotere kans dat je het verhaal herkent van wat jullie bijvoorbeeld gisteren hebben gedaan.
Op andere momenten is het ‘gewoon’ moeilijk om over een onderwerp te praten, willen kinderen er niet over praten of mogen er niet over praten. Op die momenten is het lezen van tekeningen een grote meerwaarde. Het kan voor volwassenen al lastig zijn gevoelens en ervaringen onder woorden te brengen. Laat staan voor kinderen, die nog op een heel andere manier voelen, beleven, ervaren en zijn. De beeldentaal sluit hier wel op aan. Dit zie je terug in spel en creatieve uitingen.
De ervaringen, gevoelens, belevingen worden door een kind in beelden omgezet. Wanneer je weet wat een kind met deze beelden laat zien en je begrijpt, kan je er beter op in spelen als ouder.
Een tekening is een momentopname en is het goed naar verschillende tekeningen van eenzelfde kind te kijken. Ook kan het zo zijn dat een kind bewust iets of iemand niet tekent omdat hij of zij hier controle over heeft. Ook is dit iets wat het kind wenst. Vaak zie je dat als er net een nieuwe baby in het gezin geboren is dat een ouder broer of zus in een familie tekening deze weglaat. Dit noem je een compenserende tekening. Een complementaire tekening is dat het getekend is zoals het is en meer verbonden met de realiteit.
Je familie tekenen is een manier om te zien hoe de verhoudingen liggen binnen het gezin waarin je geboren bent. De familietekening geeft een goed beeld van je ouders, broers en zussen.
De Boom tekening weerspiegelt hoe je staat in de buitenwereld. Een boom heeft net als een mensen een aantal elementen in zich die er voor zorgen dat het een bepaalde manier groeit en in zijn omgeving staat. De boom is hier de metafoor voor de ”persoon” die tekent.
De Huistekening weerspiegelt de binnenwereld van het kind. Het huis representeert dat deel van de mens dat te maken geeft met het gevoelsleven (het ‘huis’ waarin iemand leeft). Het huis reflecteert hoe de tekenaar in contact is met het gevoel. Nog even kort: Tekening van een boom richt zich op “hoe sta je als mens in de buitenwereld”. De menstekening is gericht op een “hoe ervaar/ zie jij jezelf?”.